رتبه بندی مشاوران و پیمانکاری | شرکت مهندسی تشعشع
  • آموزش
  • خانه
    بلاگ
    مقالات
    آیا رتبه بندی پیمانکاران در شرکت‌ های پیمانکاری تاثیر دارد؟
    آیا رتبه بندی پیمانکاران در شرکت‌ های پیمانکاری تاثیر دارد؟

    آیا رتبه بندی پیمانکاران در شرکت‌ های پیمانکاری تاثیر دارد؟


    1401/12/16
    مقالات

    رتبه بندی پیمانکاران نشان دهنده میزان صلاحیت و سطح کیفیت شرکت میباشد.

    تاثیر رتبه پیمانکاری در شرکت های پیمانکاری

    به طور کلی رتبه بندی پیمانکاران عبارت از نوعی معیار است که از آن برای تعیین صلاحیت پیمانکار استفاده می شود. این رتبه بندی در واقع ضمانتی برای کیفیت و کمیت بالای خدماتی است که پیمانکاران ارائه می کنند. اما آیا این رتبه بندی تاثیری بر عملکرد شرکت های پیمانکاری دارد؟
    نکته مهم همینجاست که به طور کلی رتبه بندی پیمانکاران به صورت 5 پایه اصلی تعریف می شود. بالاترین رتبه، رتبه 1 می باشد و پایین ترین آن که معمولا به شرکت های پیمانکاری تازه کار تعلق می گیرد، عدد 5 است. بنابراین به راحتی از روی این اعداد و رتبه بندی می توان متوجه کیفیت عملکرد شرکت پیمانکاری مورد نظر شد.
    توجه داشته باشید که این رتبه بندی، دائمی و ثابت نیست و می توان با ارائه مدارک و سوابق لازم، نسبت به کسب رتبه بالاتر اقدام کرد.

    رتبه بندی پیمانکاران از مراحل مهم بعد از ثبت شرکت میباشد.

    پیمانکاران رتبه دار در یک رشته یا دو رشته

    برای اینکه بتوان در رتبه بندی پیمانکاران به رتبه بالا دست یافت، باید از قدم اول، یعنی پایین ترین رتبه شروع کرد. اما باید به این نکته هم دقت داشته باشید که می توان به صورت همزمان برای یک یا دو رشته رتبه بندی مناسب را دریافت کرد. البته باید بدانید که برای دریافت رتبه 5، حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره شرکت، باید دارای مدرک دانشگاهی معتبر در رشته مرتبط باشند.
    از طرف دیگر ترکیب اعضای هیئت مدیره برای دریافت رتبه بندی پیمانکاری نقش مهمی دارد. برای مثال اگر شرکتی دارای دو عضو هیئت مدیره باشد که هر دو دارای مدرک دانشگاهی و حداقل سه سال سابقه کار باشند، امکان دریافت رتبه 5 برای راه اندازی شرکت دو رشته ای برای آنها وجود دارد. در حالی که اگر یکی از اعضا دارای مدرک تحصیلی و سابقه کاری طولانی باشد و عضو دیگر بدون مدرک دانشگاهی و سابقه کاری باشد، فقط امکان اخذ رتبه شرکت برای یک رشته وجود دارد.

    رشته‌های مرتبط با رتبه بندی

    به طور کلی در هنگام رتبه بندی پیمانکاران، هر شرکت می تواند برای اخذ رتبه مناسب در 11 رشته مختلف اقدام کند. این رشته ها عبارتند از: ساختمان، راه و ترابری، صنعت و معدن، آب، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات، مرمت آثار باستانی، کشاورزی، ارتباطات، نیرو، نفت و گاز و کاوش های زمینی.

    یک نکته مهم

    نکته مهمی که باید به آن توجه داشت آن است که هر شرکت پیمانکار می تواند با رتبه بندی 5 به صورت یک رشته ای یا دو رشته ای فعالیت داشته باشد. البته باید حتما شرایط مناسب و  مدارک و سوابق کافی را ارائه کند. بسیار مهم است که بدانید در هنگام رتبه بندی پیمانکاران، هر همه شرکت هایی که رتبه 5 را کسب کنند، تا  دو رشته امکان انتخاب رشته را خواهند داشت. اما اگر قصد فعالیت در رشته دیگری داشته باشند، باید حداقل برای یکی از دو رشته قبلی خود رتبه بندی بالاتری را کسب کنند.

    رتبه 5 پیمانکاری و ارتقا رتبه

    تفاوت در نحوه رتبه بندی پیمانکاران رشته مرتبط یا متفاوت

    معیارهای اصلی برای رتبه بندی پیمانکاران عبارتند از ارزشیابی فعالیت ها، تجربه و تخصص و توان مالی. تعیین اینکه کدام یک از این ملاک ها در تعیین رتبه اهمیت بیشتری دارند، بستگی به نوع رشته ای دارد که انتخاب می کنید. شرکتی که قصد فعالیت در زمینه برق دارد، باید از نظر تجربه و تخصص نمره بالایی به دست آورد. در حالی که شرکتی که قصد فعالیت در زمینه ارتباطات دارد، باید در ارزشیابی فعالیت ها امتیاز بیشتری به دست آورد.
    بنابراین اگر قصد دارید برای فعالیت در دو رشته رتبه بندی لازم را به دست آورید، باید به ملاک ها و معیارهایی که از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری تعیین شده اند، توجه بیشتری داشته باشید. تهیه مدارک لازم برای رشته های مرتبط، بسیار آسان تر از ارائه مدارک برای رشته های متفاوت است.