رتبه بندی مشاوران و پیمانکاری | شرکت مهندسی تشعشع
  • آموزش
  • خانه
    بلاگ
    مقالات
    مزایای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
    مزایای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

    مزایای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری


    1401/12/20
    مقالات

    تمامی شرکت ها پس از ثبت شرکت خود، ملزم به دریافت رتبه بندی میباشند. رتبه بندی پیمانکاری به ارزش و اعتبار شرکت می افزاید.

    مزایای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

    اولین قدم مهم پس از راه اندازی و تاسیس شرکت مشاور و یا پیمانکاری، اخذ رتبه و افزایش سطح کاری خود است. رتبه بندی دارای مزایای زیادی برای شرکت هاست و می تواند تضمینی برای کیفیت بالای کار آنها باشد. هر شرکت پیمانکاری و یا مشاوره بر اساس توانایی های مختلف و ملاک ها و معیارهایی که از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری تعیین شده اند، رتبه خود را دریافت می کنند. به این ترتیب این شرکت ها می توانند در مناقصات و مزایده های دولتی شرکت کرده و پروژه های مهم مطالعاتی و نظارتی را در دست بگیرند.

    شرایط اخذ رتبه شرکت

    برای دریافت و اخذ رتبه شرکت، قوانین و شرایط خاصی وجود دارند. همه فعالیت ها، امکانات و توانایی های مالی و تحصیلی، تجربیات و تخصص های شرکت در امر رتبه بندی دخیل هستند. اما بسته به نوع فعالیت شرکت و رتبه ای که برای آن درخواست ارائه کرده است، امتیازدهی به هر کدام از این موارد متفاوت خواهد بود.
    به طور کلی میزان تحصیلات اعضای هیئت مدیره و ارتباط مدرک تحصیلی با رشته مورد درخواست اهمیت فوق العاده ای در به دست آوردن رتبه مورد نظر دارد. همچنین سرمایه شرکت و گردش مالی آن نیز می تواند نقش موثری اخذ رتبه برای شرکت های پیمانکاری و مشاوره داشته باشد.
    امکانات و تجهیزاتی که شرکت در اختیار دارد و می تواند از آن برای به انجام رساندن پروژه های خود استفاده کند، سومین عامل مهم در این زمینه است.

    اخذ رتبه شرکت از اقدامات بسیار مهم میباشد.

    تفاوت رتبه بندی بین مشاوره و پیمانکاری

    مهم ترین تفاوت رتبه بندی شرکت های مشاوره و شرکت های پیمانکاری در نوع انجام این کار است. در واقع رتبه شرکت هایی که در زمینه پیمانکاری فعالیت می کنند، بین اعداد یک تا پنج تعریف می شود. در حالی که این امر در مورد شرکت های فعال در زمینه مشاوره، بین یک تا سه انجام می گیرد.
    شرکت هایی که دارای رتبه بندی 1 باشند، دارای بالاترین رتبه هستند. نکته مهم آن است که شرکت های پیمانکاری می توانند با استفاده از مزیت های رتبه خود در مناقصات مختلف شرکت کنند. در حالی که شرکت های مشاوره با استفاده از اخذ رتبه شرکت خود در زمینه امور نظارتی، طراحی، مطالعاتی و تحقیقاتی فعال خواهند بود.

    مزیت های رتبه بندی

    اولین و مهم ترین مزیتی که هر شرکت مشاوره و یا پیمانکار از طریق رتبه بندی به دست می آورد، امکان عقد قرارداد با سازمان های دولتی است. در واقع شرکت هایی که راه اندازی شده اند، ولی هنوز برای اخذ رتبه شرکت اقدام نکرده اند و یا اینکه آن را اخذ نکرده اند، امکان شرکت در پروژه های دولتی را ندارند. در واقع رتبه هر شرکت، تضمین کننده توانایی ها و اعتبار آن برای مشتریان است. بنابراین هرچه رتبه شرکت بالاتر باشد، امکان رقابت در بازارهای بزرگ تر و سود بیشتر را دارد.
    رتبه بندی شرکت ها به آنها امکان می دهد که در انواع مناقصات مالی، به خصوص مناقصات دولتی شرکت کنند و پروژه های بزرگ را دست بگیرند. آنها می توانند سطح عملکرد خود را توسعه داده و در پروژه هایی که تخصصی تر هستند نیز نقش مهمی بر عهده بگیرند. از طرف دیگر هر نوع شرکت پیمانکاری و مشاوره که دارای رتبه بندی مناسب باشد، می تواند با شرکت های بین المللی نیز همکاری کند.

    رتبه بندی شرکت ها از مزیت های هر شرکت میباشد.

    یک نکته مهم

    حتی اگر قصد شرکت در مناقصات دولتی و پروژه های عظیم را ندارید، توصیه ما آن است که برای اخذ رتبه شرکت خود اقدام کنید. اولین دلیل آن است که مشتریان شما با دیدن رتبه بندی شرکت راحت تر به شما اعتماد می کنند و از کیفیت کار شما اطمینان پیدا می کنند. همین امر باعث می شود تا به سرعت مشتریان خود را پیدا و جذب کنید.
    دلیل دوم هم این است که شاید در آینده ای نه چندان دور تصمیم بگیرید فعالیت های شرکت خود را گسترش دهید. در چنین حالتی باید به یاد داشته باشید که فرایند رتبه بندی پروسه ای نسبتا طولانی است. در حالی که اگر شما قبلا نسبت به اخذ رتبه اقدام کرده باشید، در آینده می توانید برای افزایش رتبه شرکت اقدام کنید.