رتبه بندی مشاوران و پیمانکاری | شرکت مهندسی تشعشع
  • آموزش
  • خانه
    بلاگ
    مقالات
    آموزش ثبت قرار داد در ساجات
    آموزش ثبت قرار داد در ساجات

    آموزش ثبت قرار داد در ساجات


    1401/12/03
    مقالات

    شرکت ها از طریق سامانه ساجات میتوانند اقدام به ثبت شرکت خود کنند. هدف اصلی ساجات ساماندهی و طبقه بندی اطلاعات مربوط به شرکت ها میباشد.

    آموزش ثبت قرارداد در ساجات

    سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی که به اختصار ساجات خوانده می شود، سامانه هوشمندی است که از سال 1388 راه اندازی شده است. کار اصلی این سامانه، رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مشاوره و ساماندهی آنهاست. در این نوشته قصد داریم به آموزش ثبت قرارداد در این سامانه پرداخته، مدارک مورد نیاز برای این کار را به شما معرفی کنیم.
    آیا استفاده از سامانه ساجات اجباری است؟
    پیش از هر چیز، بد نیست این نکته را بدانیم که برای اخذ رتبه شرکت باید حتما در سامانه ساجات ثبت کنیم. از طرف دیگر، معمولا شرکت هایی که در رتبه بندی شرکت کرده اند، قصد دارند که در مناقصات و پروژه های بزرگ دولتی نیز حضور داشته باشند. در چنین حالتی استفاده از این سامانه برای آنها الزامی است. همچنین باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر بخواهید با سایر شرکت ها قرارداد ببندید، برای قانونی شدن کار ملزم به استفاده از این سامانه هستید.

    ثبت نام در سامانه ساجات

    نحوه ورود به سامانه

    برای ورود به سامانه ساجات ابتدا باید گذرواژه و نام کاربری خود را دریافت کنید. کافی است پس از ورود به سایت، در قسمت ثبت نام، فرم ثبت نام را تکمیل کرده و اطلاعات لازم را وارد کنید. پس از انجام این کار نام کاربری و گذرواژه شما از طریق ایمیل ارسال خواهد شد.
    حالا می توانید با وارد کردن مشخصات در قسمت ورود به سایت، به راحتی وارد سامانه شده و میز کار خود را مشاهده کنید.

    مدارک مورد نیاز برای ثبت قرارداد در سامانه ساجات

    اگر می خواهید روند ثبت قرارداد در سامانه ساجات سریع تر انجام بگیرد، بهتر است قبل از شروع به ثبت قرارداد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز را آماده کنید. اعم این مدارک و اطلاعات شامل موضوع و شماره قرارداد، تاریخ انعقاد و نیز تاریخ پایان کار هستند. همچنین باید اطلاعاتی در مورد نحوه واگذاری و وضعیت پیمان، محل انجام قرارداد، مبلغ قرارداد و آخرین وضعیت قرارداد نیز در دست داشته باشید. به این ترتیب با استفاده از این مدارک و اطلاعات می توانید روند ثبت قرارداد را سرعت ببخشید.

    مدارک مورد نیاز برای ثبت قرار داد در ساجات

    نکاتی که باید مد نظر داشته باشیم:

    مهم ترین نکته ای که توصیه می کنیم به آن توجه داشته باشید، مربوط به زمان ثبت نام در سامانه ساجات است. برای اینکه کارها سریع تر پیش بروند و مراحل بدون اشکال بگذرانید، حتما در هنگام ثبت اطلاعات دقت کنید که آنها را به صورت صحیح وارد کنید. اگر اطلاعات صحیح نباشند، نام کاربری و گذرواژه ای برای شما ارسال نخواهد شد و به این ترتیب امکان ورود به سایت را نخواهید داشت.
    نکته دیگر مربوط به فهرست قراردادهایی است که در سامانه ساجات مشاهده می کنید. قراردادهای موجود در سامانه معمولا شامل قراردادهای معلق و قراردادهای گذشته هستند که می توانید آنها را ویرایش کنید. از طرف دیگر، علاوه بر قراردادهای جدید خود می توانید درخواست های خود را نیز ثبت کنید. این درخواست ها شامل تمدید رتبه بندی، تقاضای رتبه بندی جدید برای رشته جدید، تقاضای افزایش رتبه شرکت، حذف پایه ها و تقاضای پیمانکاری جدید می باشند. یادتان باشد که پس از انجام تغییرات مورد نظر حتما گزینه ثبت و ذخیره را انتخاب کنید تا اطلاعات مورد نظر در سامانه ساجات ثبت شوند.
    همچنین توجه داشته باشید که حین انجام پروژه، یکی از اعضا از پروژه خارج شد و یا اینکه فرد جدیدی به گروه شما اضافه شد، باید این موضوع را در سامانه ساجات ثبت کنید. برای عضوی که خارج شده است، کافی است در پروژه مورد نظر، نام وی را انتخاب کرده و او را حذف کنید. اما برای اضافه کردن، باید فرم افزودن را تکمیل نموده و اطلاعات فرد مورد نظر را وارد کنید.