رتبه بندی مشاوران و پیمانکاری | شرکت مهندسی تشعشع
  • آموزش
  • خانه
    بلاگ
    مقالات
    نحوه رتبه بندی مشاوران
    نحوه رتبه بندی مشاوران

    نحوه رتبه بندی مشاوران


    1401/12/10
    مقالات

    زمانیکه برای راه اندازی یک شرکت جدید اقدام میکنید، یکی از مراحلی که باید حتما انجام دهید رتبه بندی مشاوران میباشد. آگاهی کامل درمورد این موضوع میتواند در روند کاری شما بسیار کمک کننده باشد.

    نحوه رتبه بندی مشاوران

    اگر قصد راه اندازی و تاسیس شرکت مشاوره دارید، باید با نحوه رتبه بندی مشاوران آشنا باشید و بدانید که چه مراحلی را در پیش دارید. در این نوشته شما را با این مراحل آشنا کرده و علاوه بر آن نکاتی در مورد مزایای اخذ رتبه مشاور را بیان خواهیم کرد.

    رتبه شرکت های مشاور یعنی چه؟
    در واقع رتبه بندی مشاوران به نوعی یک معیار و ملاک است که به مشتریان نشان می دهد که مشاورین مورد نظر صلاحیت و توان کافی برای مشاوره را دارند. شرکت های مشاور معمولا در پروژه های مطالعاتی و تحقیقی و طراحی شرکت می کنند و بر اجرای امور مختلف به عنوان ناظر عمل می نمایند. در چنین حالتی اخذ رتبه مشاور نشان می دهد که می توان به فرد مورد نظر برای ارائه خدمات مشاوره ای اعتماد کرد.

    رتبه بندی مشاوران

    مراحل اخذ رتبه مشاوره

    رتبه بندی مشاوران بین اعداد 1 تا 3 می باشد. عدد یا همان گرید 1 نشان دهنده بالاترین رتبه و گرید یا عدد 3 نشان دهنده پایین ترین رتبه است. هرچقدر که توان فنی و امکانات و تخصص و تجربه مشاور بالاتر باشد، امکان دریافت رتبه بالاتر را دارد.
    برای اینکه بتوان برای رتبه بندی مشاوران درخواست داد، باید با ورود به سامانه الکترونیکی ساجات، مراحل اخذ رتبه مشاوره را گذراند. این سامانه متعلق به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری است و بنابراین دریافت رتبه مناسب به معنای برخورداری فرد مشاور از امکانات بیشتر است.
    اولین مرحله برای ارائه درخواست رتبه بندی مشاوران، ثبت شرکت مشاوره و سپس ثبت نام در سامانه ساجات به نشانی Sajat.mporg.ir می باشد. در این سامانه فرد باید همه مدارک لازم را ارائه کند تا پرونده وی تایید شده و رتبه بندی انجام بگیرد.

    نکاتی در مورد مدارک لازم

    واقعیت این است که برای هر کدام از رتبه های 1 تا 3 مدارک متفاوتی مورد نیاز است. اما در مرحله اول، یعنی درخواست برای رتبه بندی مشاوران گرید 3 کافی است برخی از مدارک عمومی، مثل تصویر شناسنامه و کارت ملی و نیز تصویر مدارک تحصیلی را آماده کنید. همچنین باید عکس پرسنلی مناسب هم داشته باشید. دقت داشته باشید مدارک مربوط به شرکت مذکور و نیز سوابق کاری فرد نیز باید ارائه شوند.
    اگر قصد دارید برای گریدهای بالاتر اقدام کنید، حتما باید مدرک مربوط به داشتن گرید پایین تر را نیز ارائه نمایید. به طور کلی باید بدانید که رتبه بندی مشاوران بر اساس امتیازاتی تعیین می شود که مربوط به تجربه کاری، ساختار مدیریتی، افرادی که بدنه و هیئت مدیره شرکت را تشکیل می دهند و امکانات و تجهیزات پشتیبانی هستند.

    مزیت های اخذ رتبه مشاوره

    حتی اگر قصد شرکت در مزایده ها و مناقصه های دولتی را نداشته باشید، رتبه بندی مشاوران به کار شما اعتبار می دهد. هرچقدر رتبه بالاتری داشته باشید، یعنی اینکه کار شما کیفیت بالاتری دارد. بنابراین در جذب مشتری به صورت موفق تری عمل خواهید کرد.
    شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین مزیت های اخذ رتبه شرکت مشاوره آن است که می توانید اعتماد سرمایه گذاران را به دست آورید. به این ترتیب آنها با توجه به رتبه شرکت شما تصمیم می گیرند که شما بهترین گزینه ممکن برای اجرای پروژه های آنها هستید. ضمن اینکه اگر قصد شرکت در مناقصه های دولتی را داشته باشید، داشتن رتبه بندی مشاوران الزامی است.
    از طرف دیگر، هر شرکتی که قصد فعالیت قدرتمند در بازار کار خود را داشته باشد و یا اینکه بخواهد زمینه کاری خود را توسعه دهد، نیازمند اخذ وام و اعتبارات بانکی است. اخذ رتبه مشاور مراحل و فرایند دریافت وام را برای شما آسان تر می کند.

    آیا می‌توان برای رتبه بندی دوباره شرکت کرد؟

    پاسخ این سوال مثبت است. هر شرکت مشاوره باید هر دو سال یک بار برای تمدید رتبه بندی خود اقدام کند. همچنین شما می توانید برای افزایش رتبه شرکت، دوباره در رتبه بندی مشاوران شرکت کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه کنید.